"Kemenangan di Hulu Selangor ini merupakan satu peralihan yang sangat besar ertinya sebab kita bertanding di sebuah negeri yang dikuasai parti (pakatan) pembangkang, kita berjaya menawan semula kawasan ini dalam sebuah negeri yang dikuasai (pakatan) pembangkang,” PM selepas pengumuman kemenangan BN di Hulu Selangor.

Thursday, April 29, 2010

BN tunai janji kempen pilihan raya

Peruntukan RM3j untuk SRJK Cina Rasa bukti keikhlasan: PM

PUTRAJAYA: Datuk Seri Najib Razak semalam mengotakan janjinya yang dibuat ketika kempen pilihan raya kecil kerusi Parlimen Hulu Selangor dengan menyerahkan peruntukan berjumlah RM3 juta kepada Sekolah Rendah Jenis Kebangsaan (SRJK) Cina Rasa.



Perdana Menteri berkata, Barisan Nasional (BN) ikhlas membantu rakyat dan tidak mahu ada pihak mempertikaikan janjinya serta berharap masyarakat Cina akan memberikan sokongan lebih banyak pada masa depan.


NAJIB menyampaikan replika cek kepada Ng Tek Koi di Bangunan Perdana Putra, Putrajaya, semalam. Turut hadir Dr Chua, Timbalan Presiden MCA, Datuk Seri Liow Tiong Lai (kanan); Kamalanathan (belakang, dua dari kiri) dan Noh.


“Saya buat perjumpaan ini kerana saya nak tunaikan janji saya pada pilihan raya kecil (Hulu Selangor) dan saya pun nak menafikan ada desas-desus (mendakwa) oleh kerana orang Cina tak bagi sokongan sepenuhnya kepada BN jadi tak perlu kita beri peruntukan kepada mereka.

"Saya tidak mahu janji kita dipertikaikan (kerana) saya anggap ini tanda ikhlas kepada masyarakat Cina (dan) keikhlasan BN untuk terus mengharapkan kerjasama dengan masyarakat Cina walaupun pada hari ini dia tidak sepenuhnya mengundi kita, kita harap pada masa akan datang mereka akan memberi sokongan yang lebih banyak kepada BN," katanya pada majlis penyerahan cek di pejabatnya, di sini, semalam.

Najib menyerahkan cek berkenaan kepada Pengerusi Lembaga Pengurus sekolah berkenaan, Ng Tek Koi. 

Turut hadir, Presiden MCA, Datuk Seri Dr Chua Soi Lek; Ahli Parlimen Hulu Selangor, P Kamalanathan; guru besar sekolah, Ng Kin Moi dan Timbalan Pengerusi BN Selangor, Datuk Seri Noh Omar. 


"Saya berjanji dalam perjumpaan, saya kata sekiranya BN menang, manakala hari Isnin saya akan lulus peruntukan untuk SRJKC Rasa, jadi pada Isnin saya beritahu ICU (Unit Penyelarasan Pelaksanaan) untuk sediakan cek dan dalam dua hari cek itu disediakan," katanya.

Pada Ahad lalu, Kamalanathan dari BN memenangi pilihan raya itu dengan majoriti 1,725 undi menewaskan calon Parti Keadilan Rakyat (PKR), Datuk Zaid Ibrahim.

Pada pilihan raya kecil itu, BN dilaporkan hanya menerima sokongan 28 peratus daripada pengundi Cina berbanding 37 peratus pada 2008.

Peruntukan itu akan membolehkan sekolah berkenaan membina bangunan baru untuk menggantikan bangunan lama yang berusia 80 tahun yang kini menempatkan 330 pelajar.

"Saya dah buat satu pengakuan bahawa semua janji pilihan raya kecil Parlimen Hulu Selangor kita akan tunaikan, jadi itu adalah satu janji yang saya nak pegang sepenuhnya kerana saya dah beritahu pengundi Hulu Selangor dan seluruh negara bahawa BN sebuah parti yang mereka boleh diyakini, apa saja yang dijanjikan kita akan tunaikan dan kata kita akan kotakan," katanya.

Sementara itu, Dr Chua berkata, penyerahan cek itu membuktikan setiap peruntukan pembangunan bukan digunakan untuk mendapatkan undi dan kerajaan tidak menghukum pengundi yang tidak menyokongnya.

"Ini adalah tanggungjawab kerajaan, cuma pembangkang yang cuba eksploitasi menuduh kerajaan tidak peka dan memberi peruntukan kerana undi," katanya.  - Berita Harian


Bookmark and Share

No comments:

Post a Comment