"Kemenangan di Hulu Selangor ini merupakan satu peralihan yang sangat besar ertinya sebab kita bertanding di sebuah negeri yang dikuasai parti (pakatan) pembangkang, kita berjaya menawan semula kawasan ini dalam sebuah negeri yang dikuasai (pakatan) pembangkang,” PM selepas pengumuman kemenangan BN di Hulu Selangor.

Tuesday, May 4, 2010

Ezam sifatkan lantikan bantu transformasi Najib

Banteras isu rasuah, politik pelampau perjudikan negara

KUALA LUMPUR: Bekas Ketua Angkatan Muda Parti Keadilan Rakyat (PKR), Mohamad Ezam Mohd Nor menyifatkan pelantikannya sebagai Ahli Dewan Negara, sebagai platform untuk membantu usaha reformasi dan transformasi dilaksanakan Datuk Seri Najib Razak terutama dalam usaha membanteras rasuah dan politik pelampau yang memperjudikan negara.


Mohamad Ezam berkata, apa yang dilaksanakan oleh Najib meyakinkannya Perdana Menteri serius dan komited melaksanakan reformasi serta transformasi. Selain itu, katanya, beliau bertanggungjawab untuk mempertahankan negara dan asas kenegaraan daripada serangan pengkhianat dan pelampau yang bermain politik secara melampau.

“Saya bertanggungjawab menyatakan pada anak muda kita memerlukan reformasi. Saya tidak pernah khianat atau lari daripada agenda reformasi tetapi reformasi yang kita harus lakukan ialah reformasi yang tidak merosakkan negara, bukan reformasi yang sebaliknya seperti yang dilihat akhir ini, ada kelompok yang sanggup melakukan apa saja dengan menggadai banyak prinsip, menjual nama Seri Paduka Yang di-Pertuan Agong, menjual nama negara atas nama reformasi.

“Sebenarnya ia adalah reformasi palsu sebagai usaha mencapai cita-cita peribadi dan menjadi tanggungjawab saya untuk menjelaskan kepada masyarakat... dengan tanggungjawab ini menjadikan saya bekerja keras untuk berkhidmat atas nama negara,” katanya pada sidang media di lobi Parlimen, semalam.

Sebelum itu, Mohamad Ezam bersama tiga lagi termasuk Timbalan Presiden MIC, G Palanivel mengangkat sumpah di depan Yang Dipertua Dewan Negara, Tan Sri Abu Zahar Nika Ujang. Dua lagi, Pengerusi Eksekutif Rahim & Co Chartered Surveyors Sdn Bhd, Datuk Abdul Rahim Abdul Rahman dan Ketua Wanita Umno Bahagian Pagoh, Noriah Mahat.

Ditanya sama ada beliau diberikan tugas khas dalam Dewan Negara, Mohamad Ezam berkata, sama ada diberikan tugas khas atau tidak, beliau mempunyai tanggungjawab untuk menerangkan ke seluruh negara mengenai usaha politik melampau yang kini berada di tahap pengkhianatan kepada negara.

Beliau yang juga Pengerusi Yayasan Generasi Baru Nusantara, Jakarta turut menafikan jawatan Senator akan memudahkan beliau untuk berada dalam Kabinet, sebaliknya tidak pernah berhasrat untuk menyertai Jemaah Menteri kerana beliau bukan individu yang berjuang atas dasar jawatan.

Mengenai ada pihak yang mempertikaikan pelantikan beliau sebagai Senator kerana dianggap masih muda, katanya, banyak perkara dalam politik ditempuhinya sejak memegang jawatan setiausaha politik Timbalan Perdana Menteri 12 tahun lalu.

“Saya bukan muda dalam politik, saya tempuhi banyak perkara dalam politik, saya berada dua tahun dalam penjara, saya masuk Umno bukan dua bulan lalu tetapi saya sertai Umno genap dua tahun bulan ini, saya tidak nampak ia tergesa-gesa," katanya. - Berita Harian

Bookmark and Share

No comments:

Post a Comment