"Kemenangan di Hulu Selangor ini merupakan satu peralihan yang sangat besar ertinya sebab kita bertanding di sebuah negeri yang dikuasai parti (pakatan) pembangkang, kita berjaya menawan semula kawasan ini dalam sebuah negeri yang dikuasai (pakatan) pembangkang,” PM selepas pengumuman kemenangan BN di Hulu Selangor.

Wednesday, December 14, 2011

Anwar Gagal Gugat Bukti Pendakwa

Liwat memang berlaku...Karpal dah ngaku, amende lagi nak jawab???
Keterangan Datuk Seri Anwar Ibrahim dari kandang tertuduh ketika dipanggil membela diri adalah penafian semata-mata serta gagal menggugat bukti pendakwaan, Mahkamah Tinggi diberitahu Selasa.

Peguam Cara Negara II, Datuk Mohamed Yusof Zainal Abiden berkata adalah jelas sama sekali pihak pembelaan telah gagal menimbulkan sebarang keraguan munasabah terhadap kes pendakwaan berdasarkan keseluruhan keterangan yang dikemukakan pada penutupan kes pembelaan.

Mohamed Yusof, yang mengetuai pasukan pendakwaan, berkata kesalahan tuduhan meliwat terhadap tertuduh (Anwar) telah dibuktikan dengan melangkaui keraguan munasabah.

Katanya Anwar dalam keterangan dari kandang tertuduh tidak memberi versinya mengenai dakwaan insiden itu bagi mematahkan keterangan saksi utama, Mohd Saiful Bukhari Azlan, yang menjadi pengadu dalam kes itu.

Katanya adalah penting untuk diambil perhatian bahawa tertuduh selain penafian mutlak mempunyai hubungan seksual dengan pengadu, tertuduh tidak sama sekali mempertikaikan bukti pihak pendakwaan.

Mohamed Yusof berkata Anwar dalam kenyataannya juga tidak sama sekali menafikan bahawa beliau berada di tempat yang didakwa berlaku kejadian itu pada masa dan tarikh tersebut.

Anwar juga tidak mempertikaikan bahawa keretanya dilihat memasuki dan keluar dari kawasan kondominium dan rakaman CCTV menunjukkan tertuduh tiba di tingkat lima kondominium berkenaan dan meninggalkan tempat itu selepas kejadian itu, katanya.

"Oleh itu, harus diambil perhatian bahawa kegagalan tertuduh menafikan bukti pendakwaan adalah jelas dan begitu sama kepada pengakuan kepada fakta bukti. Ini sudah pasti mendorong kepada keterangan menyokong terhadapnya," katanya.

Mohamed Yusof berhujah demikian di akhir kes pembelaan terhadap Anwar, 64, yang didakwa meliwat bekas pembantu peribadinya yang berusia 26 tahun itu di Unit 11-5-1, Kondominium Desa Damansara, No. 99 Jalan Setiakasih, Bukit Damansara antara pukul 3.01 petang dan 4.30 petang, 26 Jun 2008.

Beliau juga berkata Anwar pada bila-bila masa tidak membuat sebarang cubaan untuk menjelaskan secara positif berhubung kehadiran spermanya dalam dubur Mohd Saiful.

"Akibatnya, penemuan secara konklusif sperma itu dibiarkan tanpa dicabar oleh pihak pembelaan," katanya.

Mohamed Yusof berhujah tidak ada mana-mana dalam keterangan Anwar dari kandang bahawa dia (Anwar) ada menyatakan insiden liwat seperti didakwa oleh Mohd Saiful tidak boleh terjadi kerana keadaan sakit fizikal yang boleh menghalang dirinya daripada melakukan perbuatan itu.

Beliau mengakui keterangan dari kandang itu sendiri adalah sama seperti Anwar kekal senyap ketika dipanggil membela diri kerana tiada bukti diusulkan untuk pertimbangan mahkamah.

Mengenai keterangan saksi pembelaan, pakar bedah ortopedik Dr Thomas Hoogland, Mohamed Yusof berkata ia tidak dipertikaikan bahawa pakar itu membuat spekualsi yang aneh untuk menyatakan pandangannya bahawa adalah sangat mustahil Anwar melakukan perbuatan itu ekoran daripada masalah tulang belakang tertuduh yang boleh menyebabkan kesakitan.

Katanya tidak ada keterangan daripada tertuduh sendiri bahawa dia tidak boleh melakukan aksi seksual itu dan bagaimana sesiapa sahaja boleh datang ke mahkamah dan menyatakan tertuduh tidak berupaya melakukan perbuatan itu.

Lebih-lebih lagi, perlu diambil perhatian bahawa Dr Hoogland tidak sama sekali memeriksa Anwar pada 2008 berbanding Datuk Dr S.Jeyaindran yang melakukan pemeriksaan terhadap Anwar tiga minggu selepas kejadian itu, kata Mohamed Yusof.

Katanya menurut doktor itu, Anwar tidak mengadu bahawa dia mengalami sakit tulang belakang dan dari pemerhatian doktor, pergerakan Anwar tidak dihalang oleh sebarang kesakitan bahagian belakang badan.

"Keterangan Dr Hoogland bahawa adalah mustahil untuk tertuduh melakukan perbuatan itu seperti digambarkan oleh pengadu adalah tekaan semata-mata dan bertentangan dengan fakta yang diasaskan berdasarkan keterangan Dr Jeyaindran," katanya.

Mohamed Yusof berkata adalah jelas gambaran yang diberikan oleh Mohd Saiful mengenai insiden itu bersama bukti para doktor dan ahli kimia mengatasi pandangan Dr Hoogland.

Penghujahan di hadapan Hakim Datuk Mohamad Zabidin Mohd Diah disambung Khamis ini bagi peguam utama Anwar, Karpal Singh membalas hujahan Mohamed Yusof. - BERNAMA

2 comments:

  1. fuck you anwar aljuburi. bukan salah ibumu mengandung, tapi salah dirimu yang tidak jujur. MENGAKU SAJALAH, SATU DUNIA SUDAH TAU KAU BISEKSUAL.
    ALJUBURI MESTI BERTAUBAT. KELUARGA ALJUBURI JUGA HARUS BERTAUBAT DARI BERSUBAHAT.

    ReplyDelete
  2. Saya juga suka fuck sesama lelaki macam sayangku Anwar jugak.

    ReplyDelete